Benny Andersson har blivit mycket hyllad för musiken till Kristina Lindströms och Maud Nycanders film om Olof Palme, i synnerhet den Sorgmarsch som ligger kvar när filmbilderna är slut och eftertexterna rullar och åskådarna dröjer sig kvar i biobänkarna.
Bortsett från att han är en lysande kompositör och musikmakare, hur kom det sig att just Benny Andersson skrev musiken till filmen? Jag frågade honom.
I själva verket skrev han inte detta ledmotiv direkt för filmen. Han hade skrivit stycket redan innan Kristina Lindström frågade honom om han kunde tänka sig att skriva musik till filmen om Olof Palme. Detta ville eller kunde Benny Andersson inte åta sig just då, sade han.
_ Men sedan ringde Kristina och sa att hon hade lyssnat på Sorgmarsch. Hon frågade om de kunde få använda den i filmen. Det får ni gärna göra, sa jag. Jag blir bara glad. Men när de sa att de ville använda stycket på flera ställen i filmen och lämna det till en arrangör för att få lite variationer sa jag att det var bättre att jag gjorde det själv.
Så blev det. Han lade ned mycket mer arbete på uppdraget än han hade tänkt sig. Men han såg det som ett hedersuppdrag.
_ Jag har otroligt höga tankar om Olof Palme. Jag röstade på honom någon gång. Annars brukar jag rösta på betydligt mindre partier…
Sorgmarsch hette inte så förrän den hade spelats in av BAO, Benny Anderssons Orkester för den cd som släpptes i maj förra året, O klang och jubeltid. Det var ett stycke som Benny Andersson ”bara hade gjort” till sin orkester.
_ Det fanns ingen särskild anledning. Man sitter här och försöker skriva musik och det blir som det blir. Fördelen med instrumental musik är ju att man kan spela in den och känna efter hur den låter.
Den visade sig alltså låta som en sorgmarsch – orkestreringen i slutet av Palme-filmen, med mäktig orgel, är mäktigare än BAO:s cd-version – men det finns också något hoppfullt och ljust i den vemodiga melodin. Benny Andersson skrev också till några andra melodislingor för filmen, men hela tiden med Sorgmarsch i minnet och med element av grundmelodin ”i förklädnad”, som han uttrycker saken.
Nu arbetar han vidare med musiken till den tre timmar långa tv-version av filmen som ska visas i SvT kring jul och nyår.
Sorgmarsch är ledmotivet i trailern för filmen om Olof Palme. Man kan lyssna här.